Przedszkole Samorządowe Nr 11
w Piotrkowie Trybunalskim

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PTAKÓW

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 2 =
BOCIAN
Propozycje aktywności z okazji obchodzonego 1 kwietnia
MIĘDZYNARODOWEGO DNIA PTAKÓW
Obchody Międzynarodowego Dnia Ptaków mają na celu przybliżanie i propagowanie ochrony ptaków, a także mają uzmysławiać nam, że stan i liczebność ptasich populacji to barometr ogólnego stanu przyrody naszej planety. Dzień ten ma zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające ptakom i mają zachęcić ludzi do ochrony tych zwierząt oraz siedlisk, w których one żyją.
 
Dzień Ptaków to właśnie jest czas, aby zatrzymać się, zauważyć i docenićżyjące obok nas ptaki, które tak pięknie śpiewają, wyglądają, teraz wiosną zakładają gniazda, wychowują pisklęta, przedłużając swój gatunek. Niektóre muszą pokonać długą drogę, by u nas, w Polsce założyć gniazda.
Przyszła wiosna – wracają pierwsze ptaki, które zimę spędzały w ciepłych krajach.: gęsi, żurawie, czajki, skowronki, bociany.
Dlaczego ptaki wracają?, pokonują bardzo daleką drogę?   - Lato w Afryce  (i na południu Europy) jest dla ptaków zbyt gorące, aby tam zakładać gniazda i wychowywać pisklęta. W nas wiosną i latem jest dużo pokarmu – ptaki dorosłe mogą wyżywić siebie i pisklęta. Ptaki są „zaprogramowane” przez naturę do tego, by wiosną do nas wracać.
 
Wiele ptaków jest pod ochroną - chronimy je dlatego, że są rzadkie i pożyteczne, bo zjadają szkodniki. Pod ochroną w Polsce są: wróble, łabędzie, żurawie, puszczyki, jerzyki, dzięcioły, bociany białe i czarne, kruki i wiele innych.
Zanieczyszczone środowisko, wypalanie łąk, wycinanie lasów to dla nich ogromne niebezpieczeństwa.
Czy jest coś co my możemy zrobić dla ptaków?
Zimą dokarmialiśmy w karmnikuptaki, które nie odlatują na zimę, teraz też możemy im pomóc zakładajmy na drzewach budki lęgowe, nie straszmy ich, a także dbajmy o nasze środowisko: oszczędzajmy wodę, nie niszczmy roślin, nie niszczmy ptasich gniazd.
Ochrona ptaków i ich środowiska życia to bardzo ważnezadanie wszystkich ludzi.
 
Poznajmy i szanujmy świat naszych skrzydlatych przyjaciół.
 
 
Z OKAZJI DNIA PTAKÓW PRZYGOTOWAŁAM KILKA PROPOZYCJI ZABAW ZWIĄZANYCH Z PTAKAMI (KAŻDY NA PEWNO WYBIERZE COŚ DLA SIEBIE):
 
Rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących wybranych gatunków ptaków.
 
Biało-czarne pióra a nogi czerwone
Uciekają żabki, gdy idzie w ich stronę. (bocian)

Przybywa do nas wiosną
I bardzo pięknie śpiewa
Zakłada gniazdo na ziemi
A nie wśród gałęzi drzewa. (skowronek)

Jako młody ptak byłem cały szary
Teraz, gdy dorosłem, jestem śnieżnobiały.
Zjadam wodorosty i po stawie pływam.
Czy już wiecie, dzieci, jak ja się nazywam?(łabędź)
 
Kowal pstrokaty
Lekarz skrzydlaty
Odłubie korę
Leczy drzewa chore. (dzięcioł)
 
Za oknem powiesisz kawałek słoniny
A ona przyleci zaraz w odwiedziny. (sikorka)
 
Czasem miło jest posłuchać
Kiedy w zimie albo w lecie
Melodyjnie sobie grucha
Siedząc na twym parapecie. (gołąb)
 
Zabawa matematyczna  ,,Ptasia matematyka”.Do zabawy potrzebujemy 10 sylwet ptaków (narysowane i pokolorowane przez dzieci, wydrukowane) lub liczmanów zastępczych np. klocków. Suma nie będzie przekraczać 10.
Wymyślamy zadania dla dziecka (liczymy w zakresie 10 lub dostępnym dziecku)np.:
„Na drzewie usiadły 3 wróble. Po chwili przyleciał jeszcze 1. Ile ptaków siedzi teraz na drzewie?”
,,Na podwórko przyleciały 2 gołębie i3 wróble. – Ile jest razem ptaków?”  itp.
Dzieci starają się odpowiedzieć na pytania licząc sylwety ptaków lub klocki.
 
Zabawa ortofoniczna ,,Rozmowy ptaszków”.Czytajcie Państwo tekst, a dzieci naśladują odgłos danego ptaka. (Proszę zwrócić uwagę na odpowiednią artykulację i intonację: naśladowanie  kłótni, „płaczu” kaczek itd). Pod koniec każdej ,,scenki” zadawajcie pytania (,,burza mózgów”): ,,O co mogły kłócić się wróble?”, ,,Z jakiego powodu kaczki mogły płakać?”, ,,Kogo i po co wołały gołębie?”, ,,Dlaczego wrony mogły narzekać na człowieka?”, ,,Z czego mogły się śmiać gęsi?”
 
Usiadły wróble w lesie
I zaczęły kłócić się (ćwir, ćwir)
 
A kaczki pod boczek się wzięły
I bardzo rzewnie płakać zaczęły (kwa, kwa)
 
Gołębie usiadły na parkanie (gruchu, gruchu)
 zaczęły swe wołanie
 
Gdy zobaczyły człowieka
To od razu zaczęły narzekać (kra, kra)
 
A gęsi nawet dobry humor miały
I z czegoś bardzo głośno się śmiały (gę, gę)
 
Wykonajcie wybraną pracę plastyczną - ptaszka: 
- ptaszki z kół:  https://mindy.hu/en/craft-idea/3353/diy-rocking-paper-birds-spring-craft-for-kids
lub
- bocian z płatków kosmetycznych lub z innych materiałów::   https://zelenaucionica.com/prolecna-idila-sablon/
(- pióro  https://www.pinterest.at/pin/752101206493194568/)https://www.pinterest.at/pin/752101206493194568/)
 

Czas rozruszać swoje ciało:  proponuję zabawę ruchową do piosenki „Kaczuszki
 
I jeszcze coś do pooglądania i posłuchania:
Posłuchajcie śpiewu różnych ptaków: https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA
Wywiad z bocianem   https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw&t=132s
Bajka  „Przygód kilka Wróbla Ćwirka”:https://www.youtube.com/watch?v=854cuKmVdyQ
Zachęcam do aktywnego obserwowania ptaków np.  za oknem, słuchania ich śpiewu
Obserwacja bocianów -na żywo z bocianiego gniazda (uwaga! czasem zachowania ptaków bywają okrutne): https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw
 
A może wykonacie jedno z doświadczeń z jajkiem:   https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html
 
W internetowej wyszukiwarce można znaleźć wiele zdjęć, ciekawostek na temat ptaków np.: 
https://www.medianauka.pl/ciekawostki-o-ptakach
https://www.youtube.com/watch?v=wEQJiDe-xlc 
największe ptaki na świecie
https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki-ciekawostki,20333.html
Na zakończenie  - posłuchajcie wiersza Juliana Tuwima pt. „Ptasie radio”
 
W drugim pliku„Ptaki -pokoloruj według kodu” dołączam kartę pracy – kolorowanka według kodu kolorów.
Zachęcam do korzystana z Kart pracy, tych samych na których pracujemy w przedszkolu (o ptakach- str. 33, 36, 42-49)https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf
 
 
Pozdrawiam serdecznie moje Przedszkolaki , Waszych Rodziców, Rodzeństwo, Babcie i Dziadków
p. Kasia
 
powrót