Przedszkole Samorządowe Nr 11
w Piotrkowie Trybunalskim

Grupa 4

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 5 =
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA CZERWIEC
 
NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI.
WAKACYJNE PODRÓŻE – 2 TYG.
POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS. 
ZADANIA DO WKONANIA
 
ZADANIE 1

 
Dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje w książce. 
 
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej goli. – Brawo, Franek! – krzyczeli kibice.
 – To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.
Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, że to był tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać, i robiło mu się wtedy bardzo smutno. Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu?
 – Cześć! Nie uwierzysz, co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.
 – Opowiedz.
– W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!
 – To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało – odpowiedziała Ada.
 – Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczęście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś kopnął piłkę, a ja ją złapałem!
– Ojej! Zostałeś bramkarzem?
– Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem z powrotem jednemu z napastników.
– Brawo!
– A wtedy on na mnie nakrzyczał…
– Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.
 – Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.
 – Prawdziwi sportowcy się tak nie zachowują! – zezłościła się Ada. – Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego, a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.
– Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem! – uśmiechnął się Franek.
 – Potem wydarzyło się coś wspaniałego! Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej: – Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebieskich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami”. I wtedy każdy z piłkarzy podszedł do mnie i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi właściwie dolega.
– To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać! – powiedziała stanowczo Ada.
– Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.
 – Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję, to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do Krakowa! – To szkoda, że cię tam nie było – zaśmiał się chłopiec. Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy tej historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali Frankowi, żeby został sędzią, dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę, dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że jest bardzo dobrym i uważnym sędzią i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki, który się nie zna na grze i ciągle się myli.
 – I wiesz, co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek.
 – Powiedzieli, że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie.
– Piłka jest dla wszystkich! – powiedziała Ada.
– Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki. Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
 
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Co śniło się Frankowi?
− O czym opowiadał Adzie?
− Jak zachowywali się chłopcy?
− Co zrobił ich kapitan?
 − Kim został Franek na meczu?
 − Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?
 − Co będzie ćwiczył Franek?
− Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?
 
 Ćwiczenie w czytaniu. Książka (s. 82–83) dla każdego dziecka.
 
ZADANIE 2
 
 Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Dni tygodnia
 
Jakie nazwy dni tygodnia znamy?
Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?
Jeśli ktoś lubi takie zadania, niech się zabiera do wyliczania.
 Powietrza dużo buzią nabiera i na wydechu niech dni wymienia:
− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
* Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie.
 − Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za RODZICEM – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.
 
 
 
ZADANIE 3
 
. Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.
  • Słuchanie nagrania odgłosu fal morskich uderzających o plażę (szumu morza). Odtwarzacz CD, nagranie szumu morza – fal morskich uderzających o plażę.
Rodzic  pyta: − Czego odgłosu słuchaliście? − Czy ten odgłos był przyjemny? − Pokażcie rękami, jak porusza się fala. Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdania: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…
 
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu. Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą. • Wypychanie z karty gotowych elementów. • Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).  Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce. 
 
ZADANIE 4
 
. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.
 
• Zabawa Juhasowe liczenie. Dzieci są ustawione w kole. Jedno dziecko jest juhasem (wcześniej N. wyjaśnił, kim jest juhas, a kim baca), pozostałe – to owce. N. mówi rymowankę, a dzieci idą w koło, trzymając się za ręce.
 Na hali, na hali    Jedna mu ciekła juhas owce pasie.    – dogoń ją, juhasie. Rodzic. wskazuje na jedno dziecko (owcę), które wychodzi z koła i ucieka przed juhasem. Jeżeli juhas złapie owcę, to dalej pełni swoją rolę. Jeżeli jej nie złapie, to uciekające dziecko wchodzi do środka koła – zostaje juhasem i zasłania oczy rękami.
 
Rodzic wybiera jedno dziecko, które się chowa, i zaczyna kolejną zwrotkę rymowanki.
 
 Na łące, na łące  Jedna się zgubiła, juhas owce pasie.    szukaj jej, juhasie.
 
Dzieci w kole zatrzymują się. Juhas odsłania oczy i szuka owcy poza kołem. Jeśli znajdzie, przyprowadza ją do koła. Jeśli nie – owca, która dobrze się schowała, zostaje pastuszkiem, a juhas wraca do dzieci. Teraz owce spacerują gromadką za juhasem. Rodzic  zatrzymuje przy sobie dwoje dzieci i mówi trzecią zwrotkę rymowanki.
 
 Na hali, na hali  miał juhas mało owiec, tak się raz zdarzyło, lecz dwie mu przybyły.
 
Po ostatnich słowach dwoje stojących z boku dzieci dochodzi do pozostałych. Rodzic zmienia pastuszka, zatrzymuje przy sobie czworo dzieci i mówi rymowankę.
 
Na łące, na łące, przyszły do juhasa tam gdzie siana kopce, cztery obce owce.
 
Czworo dzieci dochodzi do pozostałych i spaceruje razem z nimi. Pod koniec ostatniej zwrotki owce i juhas przykucają.
 
 Pilnuj swoich owiec,  noc spędzą w zagrodzie, góralski juhasie, ty czuwaj w szałasie. (Ostatnia zwrotka uspokaja dzieci i stwarza warunki do omówienia dalszej części zabawy).
 
 
 
ZADANIE 5
 
Tworzenie mapy skoarzeń do słowa WAKACJE.
 
ZADANIE 6
 
Zabawa dydaktyczna Czym pojedziemy na wakacje?
 
 • Karta pracy, cz. 4, s. 66. Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami. Kolorowanie kwiatów. 
 
• Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji. Obrazki/zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek. Dzieci rozwiązują zagadki i wskazują obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
 
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
 
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
 
Ma maskę, a pod nią konie,
 cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
 
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina.  (helikopter)
 
ZADANIE 7

 
Karta pracy, cz. 4, s. 67. Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty. Kolorowanie kwiatów.
 
ZADANIE 8
 
Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.
 
• Wypowiedzi dzieci na temat ich wakacyjnych planów.
Rodzic  pyta: − Gdzie wybieracie się na wakacje? Gdzie chciałybyście wyjechać?
 
 • Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.
 
Nadchodzą wakacje, słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem ze słonkiem razem ogrzeje wszystkie nadmorskie plaże.
Promienny uśmiech prześle też górom,
by się nie kryły za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje słoneczko świeci.
 
 
• Rozmowa na temat wiersza. − Kto przesyłał uśmiechy? − Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy? − Dlaczego przesyłał je dzieciom?
 
• Karty pracy, cz. 4, s. 68–69. Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze. Promienny uśmiech prześle też górom, by się nie kryły za wielką chmurą. Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci. Niech im w wakacje słoneczko świeci.
 
Rodzic opowiada o tych miejscach, zadaje dodatkowe pytania; dzieci opowiadają o innych, ciekawych miejscach w Polsce.
 
• Karta pracy, cz. 4, s. 70. Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
 
ZADANIE 9
 
Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków. Patyczki w różnych kolorach, znaki, liczby. Dzieci biorą sobie po tyle patyczków, ile mają palców u rąk, i siadają w kole. 
• Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych. Dzieci układają z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określają, ile patyczków potrzebowały do ułożenia kształtu każdej figury.
 • Układanie patyczków według kolorów.
 
Dzieci liczą patyczki w każdym kolorze. Podają całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków.
 
Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np. 3 + 4 + 3 = 10
 
 Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.
Dzieci liczą pozostałe patyczki, mówiąc: 10 odjąć 3 to siedem.
 
Układają działanie: 10 – 3 = 7
 
 
ZADANIE 10

 
Zabawa Bańki mydlane – rozwijanie sprawności ruchowej. Nagranie piosenki Na zawsze zapamiętasz, odtwarzacz CD. Dzieci maszerują w rytmie piosenki w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane, naśladują łapanie baniek. Klaszczą w dłonie, przenosząc je przed sobą w różne miejsca (wyżej, niżej, na wysokość głowy, tułowia, kolan).
 
ZDANIE 11
 
Słuchanie piosenki Na zawsze zapamiętasz. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
 
Nadszedł czas pożegnania- Dzielenie się wrażeniami na temat pobytu w przedzkolu.

 

Załączniki artykułu

Angielski (pobrań: 37)
Angielski 03.04.2020 (pobrań: 37)
Angielski (pobrań: 41)
Angielaki 07.04 (pobrań: 46)
Angielski 10.04 (pobrań: 21)
Angielski 17.04.2020 (pobrań: 20)
Wiosna na wsi (pobrań: 28)
żaby (pobrań: 51)
chora rzeka (pobrań: 38)
Załącznik torba (pobrań: 25)
Załącznik różnice (pobrań: 28)
Angielski 21.04 (pobrań: 18)
Angielski 01.04 (pobrań: 9)
Moja Ojczyzna (pobrań: 10)
Moja rodzina (pobrań: 15)
NIBY TACY SAMI.. (pobrań: 11)
tematyka czerwiec (pobrań: 3)